måndag 27 juli 2015

Italien - Dag 1

Nu har jag ju explicit sagt att bloggen bara ska handla om semestrarna och fastighetsägandet i Torrevieja och inget annat. Samtidigt så är ju faktiskt bloggen klassad som reseblogg och Italienresan var de facto en semester i Torreviejasemestern. Så, jag frångår mina principer lite grann och kör på. Jag kommer namnge inläggen "Italien" och vilken dag det gäller så att man enkelt kan välja bort dessa inlägg, om man nu bara är intresserad av Torre.

Dag 1

Lite smånervösa och förväntansfulla åkte vi i taxin mot Alicante. Även om vi kände oss rätt säkra på att få åka på utfärd så vet man ju aldrig, det har ju erfarenheten bevisat mer än en gång. Vi höll dessutom sjukt hårt i våra väskor och maken hade överlämnat alla viktiga dokument i min ägo denna gång. Vi kom i god tid, hade Priority Q på Ryan Air så vi gled snyggt förbi kön och fram till personalen. De vred och vände på våra provisoriska pass mer än en gång, pratandes spanska med varandra. Jag var snabb med att flika in: "The passports are just temporary, that's why they look different. Ours has been stolen.."

Det funkade hur som helst och vi landade i Bologna lite mindre än två timmar senare. Hyrbilen hämtades ut och vi drog iväg. (Ni vet det där med att man alltid lyckas bli lurad på den extra försäkringen, va? Vi trodde att vi lärt oss slippa den, men icke! Denna gång berodde kravet på extra försäkring på att man, enligt personalen i kassan, behövde ha 3000 euro i kredit, något vi såklart hade fixat om vi hade fått veta det. Men på vår skriftliga bekräftelse stod det uttryckligen 2500 euro. Enligt uppgift ska min rättspatos-man gå till botten med detta eftersom det uttryckligen står annorlunda i våra papper.)

Nåväl, vi kom iväg iallafall, i världens slöaste Punto. Jag skämtar inte, hade den 55 hästar så var det bra. Det hände INGENTING när man gasade. Plattan i mattan betyder i det här sammanhanget bara att man vilade foten där. Det var omöjligt att köra om om man inte hade fri sikt i ett par kilometer och om du var tvungen att bromsa in var du rökt då det tog dig en kvart att komma upp i fart igen. Men fram till Imola kom vi (till slut) ändå, staden där våra vänner för tillfället bor och arbetar. 

Förutseende som de var bjöd de på bröd, ost, salami, oliver och bubbel innan det var dags för middag och vi började slappna av och inse att vi, trots pärsen i början av veckan, nu var i Italien! 

Kvällen avslutades med en sjukt god glass och lite mer bubbel och livemusik vid torget i Imola.








2 kommentarer:

  1. Härligt!

    När vi var i Spanien 2009 hyrde vi en Ford Focus. I uppförbacken fr Fuengirola mot Benalmádena blev vi omkörda - och jag skämtar inte! - av en traktor! Å andra sidan så tvärdog ju bilen sedan också pga att alla filter satt igen. Liiite piggare var den efter filterbyten.

    Guuuu... den där glassen! Den hade jag gärna smakat av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det låter ju snarlikt! Och glassen VAR sjukt god!

      Radera