lördag 16 juli 2016

Barcelona - La Sagrada Familia

Morgonen efter hade vi bokat biljetter till La Sagrada Familia, mest för att det var Gaudis livsverk och helt enormt stort. Och det VAR verkligen stort! Heeelt galet.. Men så har de ju byggt i över 130 år också och klara blir de väl aldrig, skulle jag tro. Beräknat färdigdatum sägs vara 2026, vilket känns ytterst tveksamt.. Nåt kan ju alltid bli fläskigare, svulstigare och högre...Nåväl, stort är det för hur mycket man än försökte backa för att få mer med på bilden, fick man ändå bara med en liten yttepyttedel av denna monstruösa byggnad. Och då är det ändå helt galet utsmyckat, ända ner på detaljnivå..









Det som dock var mest intressant var en liten utställning om Gaudí själv och hur han hämtat sin inspiration i mångt och mycket från naturen. Många av hans konstiga pelare, assymetriska utsmyckningar mm har sina föregångare i naturen. När man såg hans inspiration på bilder och teckningar och sen hans avbildning blev faktiskt hans arkitektur vackrare och mer meningsfull. 
Här är tex prototypen till det stängsel vi dagen innan hade imponerats av i Parc Guell.


Men det som var vackrast i hela den gigantiska byggnaden var dock detta, en ca 1,5x4 m dekoration i mässing eller järn. Vilket detaljarbete! Helt fantastiskt!!! 


Barnen tröttnade dock väldigt snabbt så det blev fika på ett café en bit bort, lite shopping och sen var det dags för playan!! 




2 kommentarer:

  1. Jag måste DIT! Åh vad jag vill se och uppleva detta. Jag har ju bara sett bilder, mina föräldrar har varit där, och jag är helt hänförd. Jag tycker det är så otroligt ... befriande härligt!

    SvaraRadera