fredag 25 mars 2016

När saker går sönder och man är 270 mil bort

Lägenheten är ju faktiskt uthyrd en hel del när vi inte är där och för tredje året i rad har vi haft samma hyresgäster över vintern. I slutet av november hörde dock Zariko av sig och berättade att vår ugn (ca 20 år gammal) gått sönder och de undrade om de skulle inhandla en ny. Men eftersom vi redan hade bestämt oss för den vi ville ha- en kombi-ugn (micro och vanlig) från IKEA så blev det svårt.
Skulle Zariko åka och köpa den skulle de fakturera både tid att köra, bensin och en elektriker och om vi skulle beställa hemkörning från IKEA och hitta elektriker själva så skulle inte det vara varken praktiskt eller ekonomiskt. Jag testade att mejla den byggare vi troligen kommer att använda till golvbytet i sommar, och han sa att han absolut kunde installera den, och om han hade vägarna förbi IKEA kunde han ta med den hem utan extra kostnad. Däremot hade han inget ärende dit inplanerat så vi avvaktade.

Efter någon vecka hörde han dock av sig och berättade att han skulle dit i början av december och eftersom vår hyresgäst ändå skulle åka hem över jul och nyår så bokade vi installation under den tiden. Vi satte över pengar för ugnen och 20 euro extra för installationen och hoppades på det bästa. 

Några dagar efter jul plingade det till i inkorgen och voilà! Där fanns bilder på vår nya ugn, installerad och klar!! Grymt bra! Även om det blev en extra utgift just då så är det ju en utgift mindre när köket ska renoveras- när det nu blir.. Bild på ugnen nedan som enligt hyresgästen funkar finfint!! 
Och nu för någon dag sedan så hörde Zariko av sig igen. Nu hade vattenkokaren och brödrosten pajat (båda bättre begagnade och ca 20 år gamla de med) men det får Zariko fixa, de har ju betalt för att göra nåt! 😀



5 kommentarer:

  1. Jamen är det inte tyyypiskt! Men å andra sdian inga garantier för att nytt håller heller, vi köpte ny vattenkokare här i Spanien, den la av ganska fort. Den vi har nu har hållit men oj vad den låter mycket! OK, vi ju inte köpt i den högre prisklassen, vet inte ens om de var i mellanläget... Men de fungerar i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi bryr oss inte så mkt om decibel, snarare om storlek. I vårt lilla compact-living hem handlar ALLT om utrymme!!

      Radera
  2. Oj, förstår att det kan vara klurigt att fixa saker på distans! Förra året reste vi runt Europa under 365 dagar och hyrde under tiden ut vår husbåt. Vi var helt säkra på att något skulle gå sönder, men otroligt nog gjorde det inte det under hela året... bara före och efter ;)

    SvaraRadera
  3. Haha, ja det är ju typiskt! Men ändå skönt på nåt sätt, att fixa på avstånd är ju som sagt inte helt enkelt.. Borta 365 dgr? Coolt!

    SvaraRadera
  4. Så skönt att Zariko tar så bra hand om saker när det behövs. En stor fördel om man hyr ut.
    Och givetvis för hyresgästerna.

    SvaraRadera