lördag 21 juni 2014

Frimester vs Wi-Fi

År 2009 var ett av de 30 orden på Språkrådets nyordslista "frimester", ett ord som ligger bra i munnen och konnoterar något positivt. Frimester innebär att man är helt ledig från sitt jobb under sin semester, man har alltså noll uppkoppling och noll tillgänglighet på mobilen.

Kanske beror det på vilket yrke och/eller personlighet man har för min man har gladeligen stängt av sin jobbtelefon utan hänvisning, låter inboxen vara ifred och känner sig fri i sin otillgänglighet medan jag har jobbtelefonen vidarekopplad till mobilen och smygläser mina mejl. Inte för att någon någonsin ringer mig, men i alla fall. Det KAN ju vara nåt viktigt. Och någon gång, bland alla mejl om kommunutbildningar, spam och afrikanska tiggarmejl finns det ju en teoretisk möjlighet att jag skulle kunna få ett sjukt viktigt mejl. Är det inte brukligt att mejla lärare mitt i sommaren, så säg?

Nåja, detta med frimester är ju iallafall klart överskattat och därför var en av semesterns viktigare missions att skaffa Wi-Fi. På Spanienforum hade jag läst mig till att Sattvplus.com skulle vara bra. Sagt och gjort och tre dagar senare var montörerna på plats. Men, dessvärre såg de väldigt förvirrade ut. Man skulle kunna tro att någon med yrke att montera antenner på tak och installera Wi-Fi skulle ha någon slags vana av att göra just det. Så var icke fallet.

Eller, det beror ju på hur man ser det. Vi har ett väl fungerande internet snyggt inkopplat. Däremot sitter själva mottagaren på grannens (ja, du läste rätt) solterass mot att hon nu också har tillgång till vårt internet. Win-win skulle någon säga, väldigt tveksamt enligt mig. Men, å andra sidan befinner vi oss i Spanien. Det är kanske dags att släppa den konspiratoriska, misströstande svennen hemma och bara gilla läget. Precis som han med frimester har gjort.

Frimester vs Wi-Fi: 0-1



1 kommentar:

  1. Skönt att internet fungerar i alla fall. VI har SATTVPLUS och har antennen på vårt tak. Perfekt! Men de måste sätta antennen så att det blir bra mottagning, de brukar testa först. Men kanske får det inte finnas antenner på ert tak, en del föreningar har det så. Några har sina på den egna balkongen...Men bra att grannarna accepterade att ha antennen hos sig. Helt win /win...
    Ha det fortsatt bra!

    SvaraRadera