fredag 23 juni 2017

Om att köpa dubbla biljetter

Vi brukar oftast boka sommarens flyg riktigt tidigt, typ i november/ december. Fördelen är att det ofta är billigt att boka då helt enkelt och att man sen vet vad man har att se fram emot och kan planera hotell och aktiviteter i god tid. Nackdelen, helt uppenbarligen, är att när man surfar så mycket på olika flygbolag, hotell etc så tidigt har man till slut inte en aninig om vad man gjort. Vad är bokat och inte? Särskilt om det hinner gå ett tag, typ ett halvår..

Vi hade ju alltså bokat flyg till Barcelona, hotell där, hotell i Valencia, hotell i Toedo och Madrid och resa hem från Madrid. Vi visste ju det. Det vara bara det att när vi väl, någon vecka innan avresa hemifrån, skulle dubbelkolla allt fanns inga biljetter hem från Marid. Jag kollade och kollade, letade igenom alla inkorgen 100 gånger, jag loggade in och ut på Norwegiankontot - men det fanns verkligen inget. Hjärtat började slå snabbare och jag undrade helt seriöst om jag började bli senil för jag var verkligen helt övertygad om att jag köpt biljetter hem den femte augusti. Och eftersom allt redan var bokat med hotell och att vi skulle vara tillsammans med den andra familjen i Madrid och åka samma flyg hem blev det ju onekligen lite jobbigt, så det var väl bara att boka nya - samma datum. Vilket såklart var svindyrt men jag lyckades till slut hitta fyra biljetter billigt på ett något senare datum. Sagt och gjort.

Men.. det var ändå något som gnagde. Jag hade ju bokat de där första biljetterna. Till slut ringde jag Norwegian som efter lite detektivarbete kunde bekräfta att jag visst hade köpt de fyra första biljetterna, dock utan att vara inloggad och jag måste dessutom ha raderat bekräftelsemejlet på något konstigt sätt. Så nu hade vi alltså inte mindre än åtta biljetter hem från Madrid! 

Vad ska man säga? Vi beslutade iallafall att lägga ut biljetterna på Blocket, vem vet? Kanske någon skulle nappa.. Vi hade ju inte heller betalat så mycket för biljetterna, så det var inte hela världen heller om vi inte fick de sålda, men det är ju själva grejen. Nåväl, när vi var i Valencia ca tre veckor innan biljetternas datum hörde en familj av sig och ville köpa tre biljetter. Två vuxna och ett barn. Och trots att de bara köpte tre biljetter och vi inte kunde använda den sista (för hur kan ett barn flyga själv?) fick vi tillbaks pengarna för våra fyra biljetter och det gick jämnt upp. Alla nöjda. 

Våra kära medresenärer har skrattat gott åt detta många gånger, att vi har "så mycket pengar" och så lite minne att vi bara köper biljetter hejvilt!!  Jaja... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar